В кінці 2020 року показники ринку брухту покращилися

18.01.2021

Минулий рік став роком продовження зниження основних показників брухтозаготівельної галузі. Проте, друга його половина принесла певне поліпшення ситуації за рахунок того, що вона виявилася досить успішною для металургії.

Попит на металопродукцію після весняного карантину швидко відновився вище рівня виробничих можливостей, що призвело до нестачі запасів на складах і зростання цін до максимальних за останні приблизно 10 років.

За підсумками 2020 року зниження ключових індикаторів галузі склало:

  • брухтозаготівля – на 8,6%, до 3,07 млн ​​т;

  • поставки металобрухту – на 3,9%, до 2,89 млн т.

Всього заявлені потреби метпідприємств в брухті за рік були забезпечені на 105%. Раніше очікувалося, що брухтозаготівля складе 2,8 млн тонн, поставки брухту споживачам – 2,75 млн тонн.

Буквально за останні кілька місяців минулого року показники галузі покращилися: в меншій мірі ломозаготівлі, в більшій – поставок брухту на меткомбінати за рахунок збільшення відвантажень в грудні відразу на 33%. У листопаді зниження показників галузі в річному вимірі покращився до -8% з -10%.

Експортно–імпортні показники галузі вже другий рік поспіль показують повну стагнацію. За 2020 рік експорт металобрухту скоротився на 15,1% – до 35,8 тис. тонн, імпорт – на 47,1%, до 26,4 тис. тонн. У грошовому виразі експорт і імпорт брухту склали всього $9,5 млн і $26 млн.

Лідером і по експорту, і з імпорту брухту була Туреччина. Імпорт сировини з Туреччини склав 10,2 тис. тонн на $13,2 млн, експорт – 30,6 тис. тонн на $7 млн.

Очікується, що показники експорту і імпорту брухту в 2021 році істотно не зміняться. Діапазон очікувань для експорту – 60-80 тис. тонн, імпорту – 30-50 тис. тонн.

За останні два місяці внутрішні ціни на брухт підтяглися до світових, але все одно знаходяться набагато нижче їх рівня. З початку грудня закупівельні ціни метпідприємств на брухт зросли з 5,95 до 9,05 тис.гГрн за тонну. При цьому в кінці року і початку січня ціни на брухтмарки HMS 1&2 (80:20) на турецькому ринку були на рівні до $475-485/т. В середині січня підтягнулися й інші постачальники. «Укрзалізниця» на торгах ProZorro продала свій лом з ростом середньої ціни за тонну на 46% – з 6 до 8,77 тис. грн.

Високі попит і ціни на ринку металопродукції створюють передумови для поліпшення ситуації і в брухтозаготівельні галузі. Однак, до беззастережного скасування несправедливого ​​експортного мита на металобрухт ніякого стабільного зростання в галузі не буде. Термін дії закону №1455-VIII, котрим встановлене ​​ця мито, закінчується влітку 2021 року. Скасування мита дозволить експортувати сировину приблизно на $100 за тонну дорожче в порівнянні з внутрішніми цінами.

Найбільший регіональний споживач брухту – Туреччина – нарощує виробництво сталі і споживання брухту. За 11 місяців 2020 року місцева металургія збільшила випуск сталі на 4,9% – до 32,4 млн тонн. У той же час експорт сталі в минулому році скоротився на 2,8%, до 20,6 млн тонн.

За 11 місяців країна збільшила імпорт брухту для своїх електросталеплавильних потужностей на 20% – до 20,2 млн тонн. Хоча основний обсяг Туреччина імпортувала з ЄС (62,7% від загального обсягу; 12,6 млн тонн), але значною залишається і частка сировини з пострадянського простору – 2,2 млн тонн.

Тиск на ціни буде надавати і введення Китаєм нових стандартів, якими змінено класифікацію металобрухту. Це сприятиме зростанню імпорту сировини на постійно зростаючий китайський ринок.


МИ ГОТОВІ
ДО СПІВПРАЦІ
Контакти